Tampereen yliopiston Sisun viestintä – Konsepti ja materiaalit
Tampereen yliopiston vieraskynäkirjoituksen toinen osa esittelee Sisun viestintämateriaaleja, jotka tukevat ensi syksyn käyttöönottoa.
Kohderyhmät, tavoitteet, ydinviestit ja kanavat toimivat neljänä tukipilarina Sisun viestinnälle. Näiden lisäksi tein vielä viestinnän toimenpidetaulukon. Tähän kirjasin viestintäsisällön tai -materiaalin, sen julkaisukanavan, tarvittavat toimenpiteet sen julkaisemiseksi/toteuttamiseksi, arvioidun julkaisu-/valmistumisajankohdan kuukausikohtaisesti, karkean kustannusarvion, sekä toimenpiteet. Taulukon avulla on ollut hyvä pitää kirjaa siitä, miten asiat etenevät.
Sisun viestinnällinen konsepti
Aloimme suunnittelemaan Tampereen yliopiston Sisun visuaalista konseptia yhdessä viestintätoimisto Roihun kanssa. Keskustelimme mm. suostutteluviestinnästä ja kolmivaiheisesta ”valloituksesta”.
Suostutteluviestinnän neljä tärkeää lähtökohtaa ovat lähde, sisältö, yleisö ja väline:
LÄHDE: Nykyisten opiskelijakäyttäjien kokemukset vs. yliopiston norsunluutorni
SISÄLTÖ: Mitä ymmärrettävämpi viesti, sitä tehokkaampi ja helpommin muistettava
YLEISÖ: Vakuuttavat ja houkuttelevat perustelut vaikuttavat yleisön asenteeseen
VÄLINE: Vuorovaikuttamisen mahdollisuudet ja suostuttelun tehokkuus vaihtelevat eri välineissä
Ja lisäksi on muistettava kolme pointtia, jotka nivoutuvat myös alkuperäisiin ydinviesteihimme:
• Yliopistouudistuksessa opittua: keskustelu, tunne kuulluksi tulemisesta ja vaikuttamismahdollisuudet ovat ratkaisevia
• Kaksisuuntaista, avointa ja rehellistä viestintää, jossa ei häivytetä negatiivisia puolia olemattomiin
• Älä yritä muuttaa asenteita väkisin – pyri luomaan uusi asenne, joka on ristiriidassa vanhan kanssa tai sovita viestisi vanhaan asenteeseen
Kolmivaiheinen valloitus puolestaan pitää sisällään kevään hurmauksen, elokuun valloituksen ja syksyn kukoistamisen. Idea on se, että keväällä on aika tutustuttaa opiskelijat Sisuun, ohjeistaa, tiedottaa ja olla ennen kaikkea näkyvillä. Elokuussa on täysmittaisen käyttöönoton aika, jolloin tiedotus, ohjeistus ja tuki ovat niin ikään suuressa roolissa. Loppusyksyllä järjestelmän jatkokehitys on tärkeää, eikä silloinkaan viestintä voi loppua vaan on kerättävä palautetta, keskusteltava ja oltava edelleen näkyvillä.
Ja vaikka pyrimmekin rehelliseen viestintään, on hyvä muistaa Sisun hyvät puolet:
"Sisu on...
...kaikkien yhteinen ja yhdessä kehitettävä järjestelmä, joka helpottaa opintojen suunnittelua ja ohjausta, edistää opintoja ja mahdollistaa eri alojen ristiinopiskelun.
...osa laajempaa yliopiston yhtenäisyyden edistämistä: Sisu niputtaa yhteen osaamiskärjet – tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan.
...tullut jäädäkseen. Se on opiskelun mahdollistava, kokoava voima."
Viestintämateriaaleja
Näiden pohjalta Roihu oli kehittänyt meille tunnuksen: Sisu – Valloittava opintotietojärjestelmäuudistus. Innostuimme tästä aluksi, mutta myöhemmin päädyimme muuttamaan tunnusta. Keskellä kevään viestintäkohuja olimme todella varovaisia, ettemme hypettäisi liikaa. Roihu kuitenkin ehdotti meille loppujen lopuksi seuraavaa tunnusta: Sisu – Yhteinen opintotietojärjestelmä. Päädyimme tähän, koska Sisu on uusi vain hetken aikaa, mutta yhteinen aina. Tässä korostuu myös se, että jatkossa ei ole enää kampuskohtaisia ratkaisuja ja Sisu oikeasti on koko Tampereen yliopiston yhteinen järjestelmä. Samalla tunnus sisältää ajatuksen siitä, että tätä muutosta tehdään yhdessä monen yliopiston kanssa. Tunnuksen lisäksi saimme Roihulta infografiikkatyyppistä materiaalia, jota julkaisimme kampusten infonäytöillä ja Instagramissa maaliskuussa. Pallottelimme myös ideaa vessa- tai lattiatarroista, kampusten bussipysäkkien mainoksista ja vapputempauksesta.
Seuraavaksi aloimme kehittää Sisu-videota. Saimme Roihulta vinkin, että tamperelainen piirrosvideofirma Tussitaikurit olisi hyvä vaihtoehto, koska he ovat tehneet myös muita piirrosvideoita Tampereen yliopistolle. Videossa yhdistyy asiallinen puhetyyli ja leikittelevä piirros. Olemme tähän todella tyytyväisiä!
Isoimpien Tampereen yliopiston viestintää koskevien kohujen keskellä havaitsimme, että ehkä huumorillekin olisi tilaa Sisun viestinnässä. Siispä kaivoimme kuvitteellisesta idealaatikostamme jo aikaisemmin unohdetun sarjakuvaidean. Ehdotimme Roihulle, jos he voisivat tehdä ytimekkään, hauskan, ehkä jopa vähän itseironisen sarjakuvan Sisusta. Näin syntyi ”tarina” Susi/Sisusta ja Punahilkasta:
Missä mennään nyt
Koronan vuoksi emme lähteneet tuottamaan vessa- tai lattiatarroja, koska niistä ei olisi tällä hetkellä iloa kenellekään kampuksilla. Lisäksi vapputempauksen suunnittelu peruuntui, koska Wappukin siirrettiin syksyyn. Viestintä ei ole kuitenkaan pysähtynyt kokonaan. Olemme tilanneet Tussitaikureilta piirroskuvan, joka on samaa tyyliä kuin Sisu-video ja esittelee koulutuksen järjestelmäkokonaisuutta. Tämä lisäksi Roihu on suunnitellut meille haalarimerkkejä, joita toivottavasti pääsemme jakamaan opiskelijoille ensi syksyn pop up-pisteillä. Tampereen yliopiston opiskelijan intra on myös uudistumassa ja olemme aloittaneet videon suunnitteluprosessin siitäkin Tussitaikureiden kanssa. Lisäksi jatkamme yleistä tiedotusta mm. sähköpostin kautta, ohjeiden päivittämistä ja ensi syksyn koulutusten suunnittelua.
Sisu-viestinnässä meillä on ollut neljä tärkeää valttia:
• Emme ole lähteneet hehkuttamaan valmista järjestelmää.
• Olemme pyrkineet viestimään hyvin ajankohtaisesti, mutta myös hyvissä ajoin.
• Olemme olleet rehellisiä siitä, mitä tapahtuu ja milloin.
• Meillä on mahdollisuus tehdä yhteistyötä viestintätoimiston kanssa.
Lopuksi haluan sanoa, että omasta mielestäni järjestelmäuudistuksen viestinnässä tärkeimpiä asioita ovat kohderyhmien kuuntelu ja avoimuus. Näillä pääsee jo pitkälle. Toivotan kaikille muille Sisu-projekteille oikein paljon tsemppiä tulevaan!