Uusi toimitusjohtajamme: "Työssäni on kaksi ykkösasiaa: henkilöstö ja asiakkaat"

Funidatalaiset
28.4.2022
Uusi toimitusjohtajamme: "Työssäni on kaksi ykkösasiaa: henkilöstö ja asiakkaat"

Uusi toimitusjohtajamme Mikko Myllys on ollut pestissään nyt pari kuukautta. Kyselimme häneltä, mikä hänelle on työssään erityisen tärkeää.

Helmikuussa meillä oli ilo ilmoittaa, että toimitusjohtajahakumme oli tuottanut tulosta ja uudeksi toimariksemme oli nimitetty Mikko Myllys. Viimeisen parin kuukauden aikana Mikosta on tullut tuttu kasvo meille funidatalaisille, sillä hänet löytää usein Pitäjänmäen toimistoltamme. Meidän lisäksemme hän on ehtinyt tutustua asiakkaisiimme. Istahdimme juttelemaan Mikon kanssa siitä, mikä innosti häntä hakemaan meille ja mikä hänelle on työssään erityisen tärkeää.

Hei Mikko! Kiva, kun lähdit haastateltavaksi. Kerro hieman itsestäsi.

Olen pitkän linjan ICT-alan ammattilainen. Työskentelin 15 vuotta Innofactor Oyj:llä, joka on neljässä Pohjoismaassa toimiva ICT-alan pörssiyhtiö. Olin Suomen johtoryhmässä ja johdin yksikköä, joka vastasi Innofactorin omiin tuotteisiin ja räätälöityihin ratkaisuihin perustuvasta liiketoiminnasta. Pari vuotta sitten huomasin haluavani kokeilla jotain uutta, joten hyppäsin pois Innofactorilta keväällä 2021 ja perustin siirtymäajaksi oman konsulttiyhtiön. Ennen Funidatalle siirtymistäni tein vajaan vuoden verran muun muassa strategiakonsultointia korkeakouluasiakkaille.

Kotona Kannelmäessä teologian tohtoriksi väitellyt vaimo ja kaksi alakouluikäistä lasta pitävät arkeni sopivalla tavalla kiireisenä. Perhe auttaa minua pitämään jalat mukavasti maassa arkielämässä.

Mikä sai sinut hakemaan toimariksemme?

Tiesin konsultoinnin olevan välivaihe ja selailin siinä samalla toimitusjohtaja- ja johtoryhmäpositioita, joita esimerkiksi LinkedInistä löytyi. Törmäsin Funidatan työpaikkailmoitukseen, joka erottui hienosti edukseen – kyseessä ei ollut tyypillinen toimitusjohtajan rekryilmoitus. Funidata oli minulle jonkin verran tuttu jo entuudestaan, ja aloin tutustua tarkemmin sen nettisivuihin. Sivut loivat kuvan matalan hierarkian itseohjautuvasta asiantuntijaorganisaatiosta, jossa asioita tehdään isolla kunnianhimolla unohtamatta sitä, että työpaikalla saa ja voi viihtyä. Nämä ajatukset innostivat minua kirjoittamaan työhakemuksen.

Vastasiko mielikuvasi Funidatasta todellisuutta? Onko jokin yllättänyt sinut?

Todellisuus on vastannut mielikuvia, jotka sain tutustuessani Funidataan sekä keskustellessani rekrykonsultin ja hallituksen työryhmän kanssa. Positiivinen tunteeni Funidatasta voimistui sitä enemmän, mitä pidemmälle rekryprosessissa mentiin. Työt aloitettuani intoni on kasvanut jatkuvasti. Niin Pitäjänmäellä, Tampereella kuin etänä työskentelyilmapiirimme on hyvällä tavalla rento ja naurava. Viihdyn toimistollamme, jossa tutustuu hyvin uusiin ihmisiin.

Olen positiivisesti yllättynyt ja ylpeä siitä, millainen asiantuntemus taloomme on kertynyt. Asiantuntijoidemme osaaminen on aidosti korkeatasoista, ja mikä tahansa suomalainen IT-firma olisi siitä ylpeä. Samaten jokainen funidatalainen voi olla ylpeä siitä työstä, mitä teemme suomalaisen korkeakoulutuksen ja sivistyksen eteen.

Funidatan uusi toimitusjohtaja Mikko Myllys istumassa nojatuolissa Helsingin toimiston aulassa.
Toimarimme Mikko Myllys on viihtynyt Funidatalla ja pitää ykkösprioriteetteinaan henkilöstöä ja asiakkaita.

Mikä on sinulle työssäsi erityisen tärkeää?

Työssäni on kaksi ykkösasiaa: Funidatan henkilöstö ja sen asiakkaat.

Johdon tärkein tehtävä on luoda asiantuntijatyölle edellytyksiä ja mahdollistaa niitä. Edellytysten luominen lähtee monista erilaisista asioista, kuten toimivista prosesseista, hyvästä työympäristöstä ja etätyökäytännöistä sekä siitä, että käytännöt todella soveltuvat siihen, mitä meillä tehdään. On myös olennaista, että yrityksellä on strategia, joka on viestitty henkilöstölle – ja Funidatan tapauksessa strategia pitää työstää, jotta siitä voidaan viestiä henkilöstölle, asiakkaille ja omistajille.

Ajattelen, että Funidatan toimitusjohtajan tehtävä on erityisesti toimia henkilöstön ja asiakkaiden rajapinnassa ja välittää viestejä, tarpeita ja toiveita puolin ja toisin. Asiakkaiden kanssa onkin ollut mukavaa käydä keskusteluja! Viimeisen kuukauden aikana olen kokoustanut heidän kanssaan useampana kertana viikossa, joten olen päässyt tutustumaan heihin paremmin. Vaikka korkeakoulut ovat minulle toimintaympäristönä tuttuja aiemmasta työstäni ja ylioppilaskuntatoiminnasta, on näkökulmani niihin nyt Funidatan vinkkelistä erilainen.

Millaisena Funidatan tulevaisuus sinulle näyttäytyy?

Funidata on noudattanut luonnollista kehityskaarta toiminnassa, jossa tehdään tyhjästä iso tuote, kuten Sisu. Nyt olemme tuotantokäytön jälkeisessä lisäkehitysvaiheessa, mutta mitä tapahtuu sen jälkeen?

Uskon, että asiakkaamme haluavat meiltä muutakin kuin Sisun ylläpitoa ja jatkokehitystä. Koska heillä on yhteistyöhalua ja tarpeita esimerkiksi opetukseen liittyvän ICT-kehittämisen saralla, ei uusien yhteistyörakenteiden luominen ole järkevää, kun Funidata on olemassa. Tässä kohtaa on tärkeää, että käymme asiakkaidemme kanssa yhteistä keskustelua siitä, mitä he meiltä toivovat esimerkiksi tulevien viiden vuoden aikana. Sen jälkeen voimme henkilöstön, johdon ja hallituksen kanssa työstää yhdessä strategiaamme ja sitä, miten lähdemme toteuttamaan asiakkaidemme tahtoa.

Kiitos juttutuokiosta! Lopetetaan vapaa-ajan tunnelmiin: miten rentoudut?

Perheeni on keskeisessä asemassa vapaa-ajallani. Kesäisin tykkäämme patikoida – oli kyseessä sitten Nuuksio tai jokin muu kansallispuisto Etelä-Suomessa tai Lapissa. Siksi löydämme itsemme usein metsästä kesäviikonloppuisin. Ylipäätään muussa kuin työ- ja kotiympäristössä vietetty aika on toimiva tapa rentoutua. Lisäksi harrastukset, kuten lautapelit perheen ja ystävien kanssa, ovat lähellä sydäntäni.

No items found.
Jaa artikkeli
not a link