Strategiapäivät Aulangolla – purpose eli purpöösi kuntoon

Kulttuuri
23.2.2023
Strategiapäivät Aulangolla – purpose eli purpöösi kuntoon

Funidatan strategia- ja kehityspäivillä Aulangolla pyöriteltiin purpose-lausetta, visioitiin yhteistä tulevaisuuden suuntaa, liukasteltiin fat bikeilla ja lilluttiin kylpylän poreissa.

Funidatan hallitus käynnisti viime vuonna strategiatyön, jonka pohjalta me funidatalaiset kokoonnuimme hiljattain yhteen visioimaan tulevia vuosiamme. Mietimme, missä olisi inspiroivaa pähkäillä yhteistä tulevaisuutta ja minne olisi sopiva matka huristella sekä Helsingistä että Tampereelta. Kohteeksi valikoitui sopivasti toimistojemme puoliväliin sijoittuva Hämeenlinnan Aulanko, joka tarjosi kokoustilojen lisäksi myös muuta aktiviteettia työpajojen ulkopuolella. Aulangolla keskityimme erityisesti visiomme, missiomme ja purpose-lauseemme kirkastamiseen, mutta käsittelimme myös korkeakoulujen linjaamaa omistajastrategiaa.

Kolmen kuvan kuvakollaasi Aulangon reissulta. Työpajatyöskentelyä, post-it lappuja valkotaululla, skumppalasi.

Visioimme yhdessä maailmanvalloitusta

Kumppanimme strategiatyössä on ollut strategiatoimisto Noren, jonka asiantuntevat konsultit myös fasilitoivat työpajamme Aulangolla. Saavuttuamme perille kilistelimme Sisun 10-vuotissynttäreiden kunniaksi ja toimarimme Mikko kertoi visio- ja missiotyöstä, jota johtoryhmämme jäsenet ovat pyöritelleet Norenin sparrailtavina.  

Ensimmäisen päivän tehtävämme oli kääntää katseet vuoteen 2030 ja ideoida Helsingin Sanomien uutinen. Meiltähän ei mielikuvitusta tai ideoita puutu, joten mikäli kristallipallomme ovat yhtään oikeassa, on Funidata vuoteen 2030 mennessä valloittanut koko Suomen lisäksi myös vähintään Pohjoismaat. Jatkuva oppiminen, yksilölliset opintopolut, saavutettavuus ja palvelujen korkea laatu ovat (edelleen!) markkinajohtajuutemme kärkiä. Tosin meidän CTO:n, Tonin, titteli on vuonna 2030 muuttunut ATK-vastaavaksi – mutta välillähän pitää ottaa askeleita taaksepäin, jotta pääsee eteenpäin.

Iltapäiväkahvien jälkeen alkoi vapaa-aika, jolloin osa meistä suuntasi ohjatulle fat bike -retkelle, osa hohtokeilaamaan ja loput kylpylän puolelle rentoutumaan. Illalla vedimme vielä hiukan parempaa päällemme ja suuntasimme yhteiselle illalliselle nauttimaan toistemme seurasta ilman aikatauluja. Olimme myös saaneet norenilaisilta välitehtävän seuraavaa päivää varten, jota jokainen mietiskeli itsekseen illan mittaan. Tehtävässä tuli muistella, mikä inspiroi meitä eniten, kun tulimme töihin Funidatalle sekä palauttaa mieliin jokin hauska kokemus Funidatalla työskentelystä.

Kahden kuvan kollaasi Aulangolta. Funidatalaisia poseeraamassa fatbike-pyörien kanssa sekä upea näkymä Vanajaveden laaksoon.

Purpose eli purpöösi motivoi meitä lähtemään aamulla töihin

Enemmän tai vähemmän hyvin nukutun yön jälkeen strategiatyö jatkui, kun jaoimme välitehtävästä nousseita ajatuksia. Funidatalle töihin tultaessa meitä on inspiroinut muun muassa asiantuntijuus, auttamisen kulttuuri, työn merkityksellisyys ja uuden oppiminen. Hauskoiksi kokemuksiksi nimettiin etenkin Riian matka muutaman vuoden takaa, Siinan levisten repeäminen työpäivän aikana ja Slack-emojit (joita muuten riittää!). Ryhmissä korostettiin yhteishenkeämme ja rentoa kulttuuria, jonka ansiosta meillä on ihan aidosti hauskaa töissä.

Pohdimme myös työmme vaikuttavuutta oppijoiden ja korkeakoulujen henkilökunnan elämään. Keksimme useita esimerkkejä, sillä mahdollisuus helpottaa ihmisten arkielämää on yksi syy siihen, miksi koemme tekevämme merkityksellistä työtä. Me Funidatalla autamme korkeakouluja sujuvoittamaan prosesseja ja hyödyntämään dataa tehokkaammin, jolloin oppijat ja henkilökunta voivat keskittyä olennaiseen ja resursseja säästyy. Kaiken lisäksi mahdollistamme ristiinopiskelun ja palvelumme tukevat oppijoiden yhdenvertaisuutta.

Päivä huipentui purpose-lauseen muodostamiseen pienryhmissä, jonka jälkeen työn tulokset esiteltiin kaikille ja lauseista äänestettiin paras. Purpose tekee missiosta merkityksellisen henkilökohtaisella tavalla ja kertoo, miksi me Funidatalla teemme juuri sitä, mitä teemme. Purpose, funidatalaisittain purpöösi tai pööpöösi, on tunnetasolla oleva syy ja uskomus eli se juttu, mikä motivoi meitä lähtemään aamulla töihin.

Lopuksi kävimme tatuoimassa voittajaksi valikoituneen purpöösi-lauseen selkiimme ja suuntasimme kotimatkalle. Kiitos Norenin konsulteille, Aulangon henkilökunnalle sekä meille kaikille yhteisesti ja yhdessä!

P.S. Emme oikeasti tatuoineet mitään, mutta tarroja voisi tilata.

Annukka
Marketing & People Ops Specialist
Jaa artikkeli
not a link