Suomalainen koulutusosaaminen esillä eLearning Africa -tapahtumassa Tansaniassa

Miten suomalainen koulutusosaaminen herätti kiinnostusta Afrikassa? Lue blogista kaupallisen johtajamme kohtaamisista ja oivalluksista eLerning Africa -tapahtumasta.
Funidata sai kutsun osallistua Tansaniassa järjestettyyn eLearning Africa -tapahtumaan osana Education Finlandin ja Finnpartnershipin koordinoimaa suomalaista delegaatiota. Afrikan suurin digitaalisen oppimisen konferenssi tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden esitellä suomalaista koulutusosaamista ja verkostoitua kansainvälisesti. Seuraavaksi kaupallinen johtajamme Jarkko Elo jakaa omia kokemuksiaan ja havaintojaan matkalta Dar es Salaamiin – kohtaamisista, keskusteluista ja tulevaisuuden mahdollisuuksista.
Ensivaikutelmia Dar es Salaamista ja konferenssin avaus
Saavuin Tansaniaan Dar es Salaamin lämpöön sunnuntai-iltana yli 20 tunnin matkan jälkeen. Trooppinen iltailma ja ystävälliset ihmiset tarjosivat heti lämpimän vastaanoton, vaikka matkaväsymys painoi. Ensikertalaiselle Dar es Salaam näyttäytyi elävänä ja värikkäänä kaupunkina – kontrastina pitkälle lennolle vastassa oli palmupuiden reunustama rantakatu ja kaupungin vilkas iltaelämä. Odotin innolla alkavaa eLearning Africa -konferenssia, jonne olin saapunut edustamaan suomalaista koulutusosaamista yhdessä muiden delegaation jäsenten kanssa.
Konferenssin avajaispäivänä Julius Nyerere -kongressikeskuksen suuri sali täyttyi sadoista osallistujista, jotka olivat saapuneet paikalle eri puolilta Afrikkaa. eLearning Africa on Afrikan suurin ja merkittävin digitaalisen oppimisen konferenssi, ja tänä vuonna tapahtuma keräsi Dar es Salaamiin yli 1 500 osallistujaa yli 80 maasta. Avajaisissa korostui tapahtuman teema – digitaalisen oppimisen ja koulutusteknologian tulevaisuus – ja tunnelma oli innostunut sekä kansainvälinen. Paikalla oli niin opetusalan asiantuntijoita, teknologiainnovaatioiden kehittäjiä kuin ministeritason päätöksentekijöitäkin, kaikki valmiina vaihtamaan ajatuksia ja kokemuksia.
Verkostoitumista ja kiinnostusta suomalaisosaamista kohtaan
Tiistaina virallista ohjelmaa edeltävänä päivänä osallistuin Finnpartnershipin järjestämään “Doing Business with Finland” -seminaariin paikallisten tansanialaisten yhteistyökumppanien kanssa. Seminaarissa esittelimme Suomesta tulleiden yritysten ratkaisuja ja kokemuksia Afrikan markkinoilla toimimisesta. Keskustelu oli vilkasta ja osoitti, että suomalaiselle koulutus- ja teknologiaosaamiselle on aitoa kiinnostusta. Tiistai-iltana Suomen Dar es Salaamin -suurlähetystö järjesti verkostoitumisvastaanoton, jossa suurlähettiläs Theresa Zitting toivotti koko delegaation sekä paikalliset koulutussektorin vaikuttajat tervetulleiksi. Elegantissa tropiikin illassa käydyt rennot keskustelut Tansanian opetusministeriön edustajien ja yrittäjien kanssa loivat erinomaiset puitteet tuleville yhteistyöavauksille.
Varsinainen konferenssi alkoi keskiviikkona, ja Education Finlandin ja Finnpartnershipin organisoima suomalaisdelegaatio oli valmiina esittäytymään. Yhteisellä Team Finland -messuosastolla esiteltiin monipuolisesti suomalaista koulutusalan osaamista aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Mukana Dar es Salaamissa oli edustajia lukuisista suomalaisorganisaatioista, muun muassa Eduten, 3DBear, Educluster Finland, FGES, ADE ja Mobie sekä koulutuspuolelta HY+, HAMK, Karelia, Novia, OSAO Edu Oy ja tietenkin Funidata Oy.
Messupäivien aikana osastollamme kävi jatkuva virta vierailijoita. Education Finlandin ja Finnpartnershipin tiimi koordinoi myös useita kahdenvälisiä tapaamisia Afrikan maiden ministeriödelegaatioiden kanssa, mikä tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden keskustella suoraan päätöksentekijöiden kanssa. Suomalaisratkaisut – interaktiivisista oppimisalustoista aina tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa – herättivät paljon kysymyksiä ja kiitosta.

Uusia avauksia ja elinikäistä oppimista
Funidatan osalta olimme sopineet etukäteen useita tapaamisia eri maiden edustajien kanssa. Pääsin keskustelemaan esimerkiksi Ghanan, Tansanian, Lesothon, Zimbabwen ja Etelä-Afrikan korkeakoulusektorin delegaatioiden sekä UNICEFin asiantuntijoiden kanssa. Nämä kahdenkeskiset keskustelut olivat erittäin hyödyllisiä ja avartavia. Niissä vahvistui käsitys siitä, kuinka suuri merkitys Funidatan kehittämällä Sisu-opintotietojärjestelmällä voi olla kansainvälisesti – erityisesti markkinoilla, joilla korkeakoulujen digitalisaatio on vasta alkuvaiheessa. Monessa Afrikan maassa etsitään parhaillaan ratkaisuja opiskelijahallinnon modernisointiin, ja Sisu sai osakseen kiinnostunutta huomiota konkreettisena esimerkkinä suomalaisesta innovaatiosta.
Torstaina ohjelmassani oli vielä konferenssin paneelikeskustelu “Learning for Life: A Finnish Model for Life-Long and Life-Wide Education”, jossa minulla oli kunnia olla yhtenä puhujista. Paneelissa Suomen asiantuntijat jakoivat kokemuksia siitä, miten elinikäinen ja laaja-alainen oppiminen toteutuu suomalaisessa mallissa – aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen saakka. Kerroimme, kuinka jatkuva oppiminen ja osaamisen kehittäminen läpi elämän tukevat sekä yksilöiden henkilökohtaista kasvua että työelämän tarpeita. Keskustelu paneelissa oli inspiroivaa ja yleisö esitti runsaasti kysymyksiä esimerkiksi siitä, miten suomalaisia elinikäisen oppimisen käytäntöjä voitaisiin soveltaa Afrikan maiden koulutusjärjestelmissä.
Suomesta maailmalle – mitä opimme?
Kolmen tapahtumapäivän jälkeen olo oli väsynyt mutta innostunut. Matka Dar es Salaamiin tarjosi upean näköalapaikan Afrikan digitaalisen oppimisen kehitykseen ja vahvisti käsitystä siitä, että suomalaisella koulutusosaamisella on kysyntää maailmalla.
Suomalaisyritysten näkyvä panos eLearning Africa -tapahtumassa tuotti uusia arvokkaita kontakteja ja avasi ovia mahdollisille tuleville projekteille. Palasimme Suomeen monta kokemusta rikkaampina, valmiina jatkamaan keskusteluja ja viemään osaltamme eteenpäin visiota paremmasta oppimisesta – sekä Suomessa että globaalisti.
Blogin pääkuva: eLearning Africa
