UniHow tukee oppimisen laatua korkeakouluissa

Miten UniHow auttaa oppimisen laadun parantamisessa? Katso, miten järjestelmällinen palaute tukee korkeakouluja ja opiskelijoita.
Korkeakoulut ovat kehittäneet oppimista jo pitkään, mutta työ on usein jäänyt hajanaiseksi. Helsingin yliopiston ja Funidatan yhdessä kehittämä UniHow tuo siihen kaivattua systemaattisuutta ja tekee oppimisen laadun kehittämisestä koko korkeakouluyhteisön yhteisen tehtävän.
Kun palaute kerätään säännöllisesti ja siihen reagoidaan, syntyy parempia tuloksia: opiskelijat etenevät opinnoissaan ja korkeakoulu pystyy tukemaan heitä menestymään. ”Oppimisen laatu ei synny eikä kehity itsestään. Se vaatii tutkittua tietoa, tutkimusta ja jatkuvaa kehittämistä,” toteaa Helsingin yliopiston yliopistopedagogiikan dosentti Anna Parpala. UniHow tekee tästä työstä konkreettista keräämällä palautetta säännöllisesti niin opiskelijoilta, opettajilta kuin väitöskirjatutkijoiltakin.
Jatkuva palaute vie oppimista eteenpäin
Perinteisesti opiskelijapalaute on kerätty vasta opetuksen päättyessä. Silloin se koskee jo mennyttä, eikä opiskelija aina tiedä, johtaako palaute mihinkään. UniHow muuttaa tätä keräämällä palautetta säännöllisesti myös opetuksen aikana. Näin korkeakoulu saa tarkkaa tietoa siitä, mitä osa-alueita opetuksessa kannattaa kehittää.
Parpalan mukaan järjestelmä tekee näkyväksi, miten opiskelijat oppivat ja mitä heidän tukemisekseen voidaan tehdä. Tämä mahdollistaa konkreettiset ratkaisut, kuten suunnitelmallisen opiskelun edistämisen.
Henkilökohtaista palautetta opiskelijoille
UniHow perustuu korkeakoulupedagogiseen tutkimukseen. Jokainen opiskelija saa vastauksiinsa pohjautuvan henkilökohtaisen palautteen, joka auttaa ymmärtämään omia opiskelutapoja ja kehittämään opiskeluvalmiuksia.
”Joskus se, että ajattelee itse olevansa suunnitelmallinen, ei ehkä olekaan se totuus. UniHow antaa sellaista palautetta, jonka avulla voi kehittää omaa suunnitelmallisuuttaan opintojen edistämiseksi,” Parpala toteaa.
Suunnitelmallisempi opiskelu käytäntöön
UniHow’ssa palaute johtaa säännölliseen konkreettiseen toimintaan: opiskelija pääsee reflektoimaan omia opiskelutapojaan. Lisäksi oppilaitos voi halutessaan tukea opiskelijaa tarjoten palautteen yhteyteen linkkejä omiin tukipalveluihinsa.
Opiskelijan kyky aikatauluttaa opintojaan on usein yhteydessä siihen, miten opinnot etenevät ja miten opiskelija pärjää niiden kuormituksen kanssa. UniHow’n avulla korkeakoulu saa tietoa opiskelijoiden erilaisista tarpeista ja voi tarjota heille oikeanlaista tukea.
Tieto ohjaa koko korkeakoulun kehittämistä
Opiskelijapalaute tukee myös opetuksen suunnittelua ja hallinnon päätöksentekoa. Jos monella opiskelijalla on haasteita opiskelun suunnitelmallisuudessa, voidaan opetussuunnitelmaa muokata vastaamaan paremmin tarpeisiin. ”Nämä ovat sellaisia konkreettisia laadun tekoja, jotka ovat tärkeitä korkeakouluopetuksen ja oppimisen laadun tukemisessa,” Parpala sanoo.
Haluatko tietää lisää? Videolla Helsingin yliopiston dosentti Anna Parpala ja Funidatan tuoteomistaja Julia Rouvinen avaavat, miten UniHow auttaa korkeakouluja vahvistamaan oppimisen laatua.