Tutkittua tietoa: UniHow’n HowULearn-kysely auttaa opiskelijoita kehittämään opiskelutaitojaan

UniHow tukee opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia tutkimuspohjaisella palautteella. Lue, miten HowULearn-kysely auttaa kehittämään opiskelutaitoja.
Opintojen alkuvaihe on monelle opiskelijalle haastava. Korkeakouluun siirtyessä täytyy löytää omat opiskelutavat, hallita ajankäyttöä ja sopeutua uusiin vaatimuksiin. Helsingin yliopistossa tehty tuore tutkimus osoittaa, että UniHow’n HowULearn-kyselystä saatu yksilöllinen palaute voi auttaa tässä vaiheessa merkittävästi. Tutkimuspohjainen palaute rohkaisee opiskelijoita pysähtymään, arvioimaan omia opiskelutapojaan ja tekemään konkreettisia muutoksia arjen käytäntöihin.
Palaute herättää pohtimaan omaa oppimista
Tutkimuksessa lähes 200 ensimmäisen vuoden oikeustieteen opiskelijaa vastasi HowULearn-kyselyyn ja sai sen perusteella UniHow -järjestelmän kautta henkilökohtaista palautetta. Palaute sisältää kuvaukset kyselyn eri ulottuvuuksista, opiskelijan omien vastausten keskiarvot sekä koko vuosikurssin keskiarvot ja lisäksi kirjallisia vinkkejä ja ideoita oman opiskelun kehittämiseksi. Kyselyn kautta annetut vinkit ja kehittämisideat ovat erilaisia riippuen siitä, miten opiskelija on vastannut eri ulottuvuuksiin. Palautteen tueksi tarjottiin myös tutkimukseen perustuva tallenne, joka käsitteli mm. ajanhallintaa, stressinhallintaa ja opiskelun suunnittelua.
HowULearn-kysely pohjautuu vahvaan tutkimustietoon ja mittaa muun muassa opiskelijan oppimisprosesseja (kokonaisuuksien hallinta eli syväsuuntautunut opiskelu, pirstaloitunut tietopohja eli ei-reflektiivinen opiskelu sekä ajan ja vaivan hallinta ), itseluottamusta ja opiskelu-uupumuksen riskiä. Mittarien ansiosta opiskelijat saavat luotettavaa ja merkityksellistä palautetta.
Opiskelijoita pyydettiin myös reflektoimaan saamaansa palautetta. Suurin osa koki saadun palautteen positiivisena ja monelle tämä oli ensimmäinen kerta, kun he pysähtyivät tietoisesti tarkastelemaan opiskelutapojaan. Reflektiossa esille nousivat erityisesti seuraavat opiskelijoiden oppimiseen liittyvät huomiot:
- Ajanhallinta ja suunnitelmallisuus ovat tärkeitä – opiskelijat tekivät lukusuunnitelmia ja alkoivat aikatauluttaa opiskeluaan paremmin.
- Hyvinvointi ja opiskeluprosessit ovat yhteydessä toisiinsa – hyvä suunnittelu nähtiin keinona vähentää stressiä ja lisätä jaksamista.
- Motivaatio tukee oppimista – opiskelijat korostivat opiskeluun suhtautumisen merkitystä ja pohtivat, miten ylläpitää ja vahvistaa motivaatiota vaativassa opiskeluympäristössä.
Pelkkä palaute ei yksin riitä – opiskelijat ohjattiin pohtimaan vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan tarkoin mietittyjen kysymysten avulla. Näin palaute muuttui käytännön suunnitelmiksi ja konkreettisiksi kehitysideoiksi.
Monet kertoivat jo kokeilleensa uusia tapoja, kuten ennakkolukemista ja realististen viikkosuunnitelmien laatimista.
Miksi tämä on tärkeää korkeakouluille
Tutkija Anne Haarala-Muhonen korostaa, että ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tukeminen on ratkaisevaa opintojen etenemisen ja opiskeluhyvinvoinnin kannalta. Tutkimus osoittaa, että tutkimuspohjainen palaute yhdistettynä ohjattuun reflektointiin on tehokas tapa auttaa opiskelijoita tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan. Tämä vahvistaa metakognitiivisia, eli oppimaan oppimisen taitoja ja itsesäätelyä – keskeisiä menestystekijöitä opinnoissa.
Tutkimus tuo esiin myös hyvinvointinäkökulman. Hyvä ajan ja vaivan hallinta sekä suunnitelmallisuus tukevat jaksamista ja voivat ehkäistä opiskelu-uupumusta. Näin palaute on hyödyllinen sekä oppimisen että hyvinvoinnin tukemisen kannalta.
Tulokset viestivät korkeakouluille selkeästi: kun opiskelijoille tarjotaan luotettavaa, tutkimukseen perustuvaa tietoa omasta oppimisestaan ja heitä ohjataan reflektoimaan sitä, syntyy oivalluksia ja halu kehittää omaa oppimista. Lisäksi vertaisryhmän tulosten näkeminen voi lisätä yhteisöllisyyttä ja normalisoida haasteita.
UniHow tukemassa opiskelijoiden matkaa
UniHow on Funidatan tutkimuspohjainen palaute- ja reflektiotyökalu, joka tarjoaa opiskelijoille ja korkeakouluille tietoa oppimisesta ja opetuksen kehittämisestä. HowULearn-kysely on UniHow’n keskeinen osa: se mittaa opiskelijoiden oppimisprosesseja, itseluottamusta ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä tuottaa yksilöllistä palautetta. Samalla korkeakoulut saavat arvokasta dataa opintojen sujuvuuden ja opiskelijahyvinvoinnin tukemiseen.
Helsingin yliopiston tuore tutkimus vahvistaa, että tällainen palaute ei jää vain tiedoksi, vaan voi todella käynnistää muutoksen opiskelijoiden arjessa. Se on tärkeä askel kohti opiskelijalähtöisempää ja hyvinvointia tukevaa korkeakoulua.
---
Lue alkuperäinen tutkimusartikkeli: Utilising online survey for personalised feedback – first-year law students’ reflections on their studying